Artikelnummer: 215A432

SOS Marine DanBuoy compacte markeringboei / reddingsboei

Op voorraad

SOS Marine DanBuoy is een compact, opblaasbare reddingsboei. Speciaal ontworpen om de redding van een drenkeling / man overboord zo doeltreffend en gemakkelijk mogelijk te maken. Binnen enkele seconden blaast de SOS DanBuoy zich op en staat 2 meter boven water.


 


Klik hier voor informatie over de hekstoel houder voor de SOS Marine DanBuoy


 

€ 299,00

Specificaties

Artikelnummer 4030
PDF Scan_SOS_Marine_DanBuoy_jan.2017_Waterkampioen.pdf

SOS Marine DanBuoy is een compact, opblaasbare reddingsboei. Een Joon, markeringsboei. Gooi gewoon de SOS DanBuoy te water in de richting van de drenkeling. Binnen enkele seconden blaast de SOS DanBuoy zich op en staat 2 meter boven water. De zichtbaarheid is daardoor vanaf ongeveer 1700 meter.


Door de twee lussen op de SOS DanBuoy kan de drenkeling zijn armen doen en rond de boei zich vasthouden tot hij gered wordt. Dit geeft extra veiligheid in afwachting van de redding. Na gebruik kan de SOS DanBuoy weer herbruikt worden nadat, zoals een reddingsvest, de CO2 cylinder en het zouttablet is vervangen.


Werkt beter en sneller dan een gewone joon en is toegestaan voor ofshore ORC races.


Voor bevestiging aan de hekstoel is er een handige houder van SOS Marine. Klik hier voor meer informatie. 


Lees ook de MIni test in de Waterkampioen januari 2017. Daar kreeg de DanBuoy maar liefst 5 ankertjes wat betekend dat de DanBuoy uitstekend is bevonden tijdens de test. U kunt de test ten alle tijden bij de Waterkampioen of bij ons opvragen.


Aan boord van professionele schepen en pleziervaartuigen


Is al in gebruik bij de Australische en Nieuw Zeelandse Marine en Luchtmacht, Waterpolitie, Reddingsdiensten en passagierschepen. Maar ook veel pleziervaartuigen hebben deze SOS DanBuoy aan boord. Neemt niet veel plaats in en is zekerder en doeltreffender dan de normale hoefreddingsboei. Voldoet aan ISO 12402-9: 2006


 




Klik hier voor de digitale folder


Belangrijke eigenschappen SOS Danbouy


Uitstekende dag/ nacht zichtbaarheid



  • In 7 seconden opblaasbaar

  • Compact

  • Solas strobe licht

  • Overmaat zeeanker/ drijfanker

  • ISAF conform regels ISO 12402 kwaliteit

  • Award winning


Lees hier het verhaal van de SOS Marine DanBuoy


MOB situatie, iets om over na te denken


Ooit u zelf wel eens afgevraagd wat er gebeurt als u beiden met de boot vaart en één van u overboord valt door een onverwachte beweging van de boot bijvoorbeeld? Draagt u wel altijd een zwemvest? Hoe snel kan ik de boot keren om de drenkeling op te pikken? Hoe snel heb ik de zeilen naar beneden en de motor gestart? En die reddingsboei achterop waait die niet weg met een beetje wind als ik die naar de drenkeling werp? En ziet de drenkeling die reddingsboei wel vanuit het water? Serieuze vragen die u zich zelf regelmatig zou moeten stellen om veilig uw grote passie, met plezier uw boot varen, te kunnen blijven beoefenen. Want hoe sneller je een redmiddel in kunt schakelen bij een man overboord noodgeval, des te beter. Wist u dat een boot die 10 knopen vaart in één minuut bijna 300 mtr. aflegt?



Elke seconde telt!


Daar moet rekening mee gehouden worden als iemand van de bemanning over boord gevallen is. Het is van groot belang onmiddellijk een punt te markeren waarop de bemanning van de boot en de drenkeling zich kunnen oriënteren. Dit des te meer als u beseft dat het zoekgebied in oppervlakte toeneemt naarmate de boot meer op afstand komt van de plek waar het slachtoffer overboord is gegaan. Een zelf opblazende markeringsboei is in dit opzicht het gemakkelijkste in gebruik, de snelste in toepassing en het meest effectieve redmiddel bij een MOB-situatie (man-over-boord). De automatisch zichzelf opblazende markeringsboei, zoals bv de SOS Marine DanBuoy, zou bijna verplicht moeten zijn bij vaartochten buitengaats maar ook op het IJsselmeer of de Zeeuwse wateren. Het garandeert duidelijke zichtbaarheid van de plek waar de drenkeling vermoed kan worden tot een afstand van 1 mijl bij daglicht maar ook s ’nachts door de SOLAS Flash light.    Die zichtbaarheid is niet alleen belangrijk voor het vaartuig dat een bemanningslid verloor, maar ook voor de scheepvaart in de buurt ervan. Die kan te hulp schieten of wordt gewaarschuwd voor het risico van overvaren. Bovendien kunnen hulpverleners de locatie goed in het oog houden bij wisselende wind- en zee omstandigheden. Zelfs bij hoge golfslag blijft de  zelf opblazende markeringsboei goed zichtbaar.


Enkele cijfers waarbij een redding te laat was


Feiten betreffende MOB-sitauties met dood als gevolg in statistieken:



  • 24% werden aangeduid als gewoon overboord vallen

  • 24% kwam daarbij ’s nachts om het leven, 76 % overdag

  • 82% gebeurde op boten korter dan 22’

  • 63% kon niet zwemmen

  • 8% van de niet-zwemmers droeg een reddingsvest

  • 90% viel voor bij kalme zee en wind

  • 4% van de boten had twee motoren

  • 85% waren man

  • Gemiddelde leeftijd was 47


Alcoholgebruik speelde een rol bij: 



  • 27% van de doden overdag

  • 50% van de doden ’s nachts


Overboord gevallen bij het vissen is goed voor 41% van de doden


Heb altijd de beste reddingsmiddelen aan boord!


Deze gegevens zijn ontleend aan Boat US Magazine, publicatie okt/nov 2012. Met de 90% score aan MOB-doden bij kalme zee en wind kan het geen kwaad om met de beste reddingsmiddelen voorbereid te zijn op zulke ongelukken. Ook al denk je dat het niet nodig is. Het klassieke MOB-systeem maakt al tientallen jaren deel uit van de veiligheidsvoorzieningen die booteigenaren over het algemeen treffen.


ISAF Offshore Special Regulations 2012-2013 eisen een MOB-baken met vlag op wedstrijdjachten buitengaats.  Helaas zien niet alle pleziervaarders de noodzaak van een MOB systeem. Vooral op motorboten worden ze zelden aangetroffen omdat men daar van mening is dat als je de motor afzet, een reddingsboei gooit, de redding meteen kan beginnen. De MOB-statistieken zijn op dat punt verrassend. Zelfs als je al een MOB-baken hebt dan is de zelf opblazende markeringsboei, zoals bv de SOS Marine DanBuoy, zoveel beter. Het is tijd om aanpassing van het nu gebruikte MOB-systeem opnieuw te overwegen.


 Als men het heeft over het gebruik van een MOB-systeem, dan wordt vaak het complete systeem bedoeld. Dat bestaat uit de volgende onderdelen, de nummers corresponderen met die op de tekening:




  1. Het mob-baken met vlag

  2. Een fluit

  3. Een reddingsboei (hier in hoefboei vorm)

  4. Waarschuwingslicht (flitsend)

  5. Drijfanker


 Het MOB-baken zelf is een staak gemaakt van fiberglas of bamboe en voorzien van een drijver. Een gewicht aan de onderkant zorgt ervoor dat het baken rechtop drijft, zodat de vlag goed te zien is. Het hele systeem vraagt het nodige onderhoud, goede berging en correcte toepassing.


Gebruik van een MOB systeem


Zeiljachten hebben een MOB-baken vaak langs de bakstag bevestigd met behulp van een Velcro klittenband of een andere, al dan niet geïmproviseerde installatie. Vooral op boten met een gesplitste bakstag kan dat heel lastig zijn.


Wedstrijdjachten werden voorheen zo gebouwd, dat horizontale berging van het baken mogelijk was en  van daaruit direct gebruikt kon worden. Maar dat vroeg waardevolle ruimte en het was in elk geval moeilijk het systeem paraat te hebben voor onvoorziene gevallen. Bovendien vraagt het systeem oefening. Dat betekent dat de boel niet domweg te water kan worden gelaten. Het is een stelsel van baken, reddingsboei en drijfanker, onderling verbonden door lijnen en mag in geen geval in de war raken. Laat staan in de schroef.


Problemen


Heel lang was er geen betere oplossing dan het traditionele MOB-baken, dat, overboord gegooid op de plek waar de  drenkeling zich moest bevinden, een belangrijke reddingspoging vormde. Maar er waren en zijn problemen aan verbonden.   Die kunnen verdeeld worden in kosten, onderhoud en gebruik.


Kosten


Een typische MOB-combinatie bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan sommige duur zijn en andere juist goedkoop. Onderstaand een overzicht, exclusief onderhoudskosten:


MOB-baken met vlag € 190,-
UV-weerstand 12 mnd gegarandeerd


Bevestiging set:
Onderaan € 51,-
Bovenaan € 22,-


Fluit: € 5,-
Reddingsboei (hier hoefvorm) € 94,-
Waarschuwingslicht (flitsend) € 150,-
Gesp voor de boei € 22,-
Lijnen (polypropyleen) € 3,-


Totaal € 562,-



Onderhoud


Het klassieke MOB-baken met toebehoren vergt het noodzakelijke onderhoud. Het baken moet regelmatig geschilderd worden, anders gaat het fiberglas splinteren. De verlichtingsbatterijen moeten worden gecontroleerd, vervanging is duur. De reddingsboei moet na enkele jaren opnieuw bekleed worden, het drijfanker kan zoek of beschadigd raken. De vlag zal  op den duur vervangen moeten worden.


De houder voor het baken neemt niet alleen ruimte in, maar verzamelt ook vuil, water en schimmel. Door z’n vorm is die  moeilijk schoon te maken. Als uw boot geen ingebouwde spiegelberging heeft, zullen de kosten voor het aanbrengen van zo’n voorziening prijzig kunnen zijn.


De onderlinge delen van een MOB-systeem zijn verbonden met goedkope kunststoflijnen. Deze soort lijnen is kwetsbaar door Uv-straling. Polypropyleen gaat ervan kruimelen en verzwakt, verspreidt zich tenslotte als stof over uw boot en raakt zo in het water en in de voedselketen. Vervanging van de lijnen is een telkens terugkerend punt van onderhoud.


Gebruik


Steve Dashew merkt in zijn Offshore Cruising Encyclopedia – II (Tucson, AZ: Beowulf, Inc 2002) op, dat de voornaamste voorwaarde voor een succesvolle actie bij een man-over-boord-situatie de snelheid van handelen is. Tijd is echt essentieel. Veel factoren spelen een nadelige rol indien gebruik gemaakt wordt van het traditionele MOB-systeem. De lijn, die de onderdelen van het systeem verbindt, kan door de war zijn geraakt, verstrikt raken met andere uitrustingsstukken of zelfs in de scheepsschroef komen. Onder zulke omstandigheden kunnen kostbare seconden verloren gaan.



Makkelijker in gebruik, minder onderhoud, oefening en bergruimte.


De zichzelf-opblazende MOB-boei vervangt het hiervoor beschreven MOB-systeem. De benodigde onderdelen zijn bijeengepakt in één pakket, dat makkelijk is te dragen, te werpen en op te bergen. Bovendien is dit systeem minder duur dan het traditionele. Ook onderhoudskosten zijn veel lager en  controle of de  CO₂-aansluiting correct is, is voldoende. En training om dit systeem te gebruiken is niet vereist, gewoon gooien! In niets is dit systeem te vergelijken qua gebruiksgemak en snelheid. Dat is de reden waarom verantwoorde pleziervaarders besluiten een zelf opblazende markeringsboei aan te schaffen. Bijvoorbeeld de SOS Marine DanBuoy, die ook nog eens een drijfvermogen heeft van 150N, twee lussen heeft waar de drenkeling zijn armen doorheen kan halen om gebruik te maken van het drijfvermogen van de DanBuoy


Belangrijkste eigenschappen van de SOS Marine DanBuoy:



  • Uitstekende dag/ nacht zichtbaarheid

  • In 7 seconden opblaasbaar

  • Compact

  • Solas strobe licht

  • Overmaat zeeanker/ drijfanker

  • ISAF conform regels ISO 12402 kwaliteit


SOS Marine DanBuoy  Specificatie:



  • Compact, maten zijn 27,5 x 20 x 7,5 cm

  • Gewicht slechts 4 kg

  • Direct klaar voor gebruik, alleen wegwerpen

  • Makkelijk weg te bergen

  • Makkelijk mee te nemen naar een andere boot

  • All in one pakket

  • Automatische opblaasmechanisme zoals in opblaasbaar zwemvest

  • Extra groot drijfanker 120 x 60 cm

  • Lussen om armen doorheen te doen in afwachting van redding

  • Zichtbaar overdag vanaf 1 zeemijl:  fluorescerende gele boei 1,5 mtr boven de waterlijn.  Fluorescerende gele lint van 2 mtr in de top

  • Hoge zichtbaarheid bij nacht: Water geactiveerde Strobe licht in de top en SOLAS reflecterende tape

  • Geluidssignaal d.m.v. fluit bij bv mist

  • Makkelijk te onderhouden

  • Makkelijk zelf te opnieuw in te pakken met duidelijke gebruiksaanwijzing voor hergebruik

  • Navulling met 33gr CO2 fles en zouttablet

  • Drijfvermogen 150N

  • International patent PCT/AU2010/000397

Advies nodig over een product of montage? Wij helpen u verder